Makroskładniki w twojej diecie

Odwiecznym problemem osób dążących do idealnej sylwetki, jest to jak dobrać odpowiednią ilość białek, węglowodanów i tłuszczy do swojej diety. Dlatego tak istotny jest podział na te makroskładniki, który jest zależny od celu jaki zamierzamy osiągnąć.

Białka

Jest ono przede wszystkim odpowiedzialne za odpowiednią budowę tkanek naszych mięśni, oraz wiele innych procesów które bez białka nie mógłby zaistnieć. Można je odnaleźć zarówno w mięsie jak i roślinach. Głównym źródłem białka jest mięso, ryby, oraz nabiał. Natomiast białko roślinne znajduje się w warzywach strączkowych, ryżu, orzechach oraz kukurydzy. Należy pamiętać, ze jakość pomiędzy poszczególnymi rodzajami białek jest różna, to pochodzenia zwierzęcego jest dużo bardziej wartościowe i powinno się znaleźć w codziennej diecie. Jego niedobór może prowadzić do poważnych chorób, na co muszą uważać wegetarianie i weganie.

Węglowodany

Pełnia one funkcję paliwa dla naszego organizmu, dzieli się je na złożone i cukry proste. To ten pierwszy rodzaj węglowodanów powinien znaleźć się w naszej diecie, ten drugi najlepiej wyeliminować. Węglowodany złożone znajdują się przede wszystkim w produktach zbożowych, mowa tu o pełnoziarnistym pieczywie, kaszach, ciemnym ryżu, makaronie i warzywach strączkowych. W przeciwieństwie do cukrów prostych, węglowodany złożone są uwalniane stopniowo, dzięki czemu nasz organizm nie odkłada tłuszczu i powoli zaspokaja swoje dzienne zapotrzebowanie, a nam nie towarzyszy uczucie głodu.

Tłuszcze

Niesłusznie kojarzą się nam one z wrogiem naszej diety, który spowoduje przyrost masy naszego ciała. Rzeczywiście, spożywane w nadmiarze dają zgubne skutki i powodują wiele chorób, jednak i one są potrzebne naszemu organizmowi. Odpowiadają również za stan naszej skóry, włosów i paznokci. Wyróżniamy te pochodzenia roślinnego, oraz zwierzęcego. Aby ustrzec się przed miażdżycą, podwyższonym cholesterolem i ogólnie zapobiec otyłości, najlepiej ograniczyć tłuszcze pochodzenia zwierzęcego i zastąpić je tymi pochodzenia roślinnego w postaci olejów roślinnych, orzechów i nasion.